EV-laadgedrag dit is wat wij weten!

Nu het gebruik van elektrische voertuigen in Australië een stijgende trend blijft volgen, zal de aanwezigheid van deze voertuigen op onze wegen en op onze opritten binnenkort gemeengoed zijn. Daarnaast gaan er ook meer mensen een laadpaal kopen

 

Om wat meer te begrijpen over hoe mensen deze technologie gebruiken, werkt Schneider Electric samen met Origin Energy aan een proef om gegevens te verzamelen over het oplaadgedrag van EV’s en hoe slim opladen de kosten van de eigenaar kan verlagen en ook de druk op het elektriciteitsnet kan verminderen.

 

“Slim opladen maakt het mogelijk om op te laden op momenten dat de vraag het laagst is en de elektriciteit het goedkoopst. Dit vermindert de belasting van het netwerk en de kosten voor de klant,” zegt Darren Miller, CEO van ARENA.

 

Groothandelsprijzen voor energie zijn doorgaans lager wanneer wind- en zonne-energie sterk produceren.

 

Om het gebruik van deze beschikbare energie te optimaliseren, krijgen 150 proefdeelnemers in heel Australië een Schneider Electric EVlink Smart Wallbox-lader die compatibel is met alle elektrische personenvoertuigen in Australië. Deze gebruiksvriendelijke, robuuste, intelligente laadstations leveren gegevens over laadsessies en energieverbruik terug aan het Virtual Power Plant-platform van Origin, waar gegevens over energieopwekking beschikbaar zijn, met behulp van het Open Charge Point Protocol 1.6.

Verzameling van gegevens

De verzamelde gegevens van de EV-laadsessies zullen helpen om de rol aan te tonen die slim opladen kan spelen in het verminderen van de kosten voor het opladen van EV en de algemene impact op het elektriciteitsnet. De EVlink lader zal worden geïnstalleerd naast Schneider Electric Acti9 miniatuurstroomonderbrekers voor bescherming tegen residuele gelijkstromen.

 

De proef, die eind vorig jaar van start ging, loopt tot 2022 en zal verschillende opties voor laadbeheer testen. Na afloop van de proef in 2022 krijgen de deelnemers de mogelijkheid hun EVlink-lader te behouden.

 

De proef is mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van $838.000 van het Australian Renewable Energy Agency (ARENA).